Skolan övergripande tema även detta år är "Slow school" vilket innebär att vi satsar på kvalitet framom kvantitet. Det vi gör vill vi göra bra!
Rörelse i skolan är också ett av årets teman.



Skolgårdenkarneval_30.4_047.jpg

 

Viktiga dokument och information om Skolgårdsprojektet

 

  • STANS BÄSTA SKOLGÅRD - bilaga för ansökan till Utbildningsstyrelsen, sept. 2007
  • EN FIN PLATS, Ålands landskapsregering, Utbildnings- och kulturavdelningen, Kommittén Närmiljö som lärmiljö (dec. 2006)
  • PROJEKTBOK - Stans Bästa Skolgård - Lagmans skola
  • Priserna för den riksomfattande Skolgårdstävlingen delades ut på De Gröna Dagarna i Tammerfors. Syftet med tävlingen var att få hela skolgemenskapen att mörka skolgårdens betydelse för elevernas trivsel i skolan. Stans Bästa Skolgård-projektet var en av pristagarna.

Gå här till pdf-galleriet>>>

 

 

 

 

 

 

 

Ströartiklar och notiser i dagspressen (på webben)

  • Lagmans skolgård på is (Vbl 5.6.07)
  • Vad kostar en skolgård? (Vbl 7.6.07)
  • Snäckan invigd (Vbl 2.11.07)
  • Festival i minus 400 grader (Vbl 13.2.08)
  • Lagmans fick 50000 euro (Vbl 19.3.2008)
  • Oskalad potatis mycket godare (Vbl 4.12.08)
  • Lagmans har landets bästa skolgård (Vbl 12.2.09)
  • Samfundskonstprojektet "stans bästa skolgård" - 2008-2009

Gå här till länkgalleriet>>>

 

 

 

 

 


Elever och lärare har medverkat i olika processer i framställning av ett gemensamt betongkonstverk som kan användas pedagogiskt. Vi har tagit fasta på viktiga händelser i Lagmans skolas historia, fortlöpande aktiviteter med en bakgrund och en framtid i skolverksamheten. Dessa verksamhetsformer är teater och musik, lägerskola och utomhuspedagogik, stafettkarnevalen och olika kulturella yttringar i skolan. Eleverna har fått delta i dramatiseringar av olika tidsepoker av skolans 100-åriga historia. Det kulturpedagogiska med identitetsbyggande aktiviteter är viktigt. Olika processer och delresultat är likvärdiga. Alla elever i skolan kommer på ett eller annat sätt att vara delaktiga i samfundskonstprojektet. Slutresultatet, en grafisk betonginstallation som leder vatten, kommer att installeras på skolgården under våren 2009 i samband med olika aktiviteter utomhus.
Den konstnärliga processen leds av konstnär Eva Forsman från samfundskonstgruppen SUPERCULTIVATOR.

 

 

 

 

 

 

 

 
stäng